Displayställ

Tips och trix för dig som jobbar med butiksinredning

Kommunicera med exponeringsställ på bästa sätt

I butiker så behöver man ställ som sätter fokus på utvalda produkter och som gör att man säljer mer. Men det gäller förstås att man använder sig av exponeringsställ på rätt sätt för att man ska få den önskade effekten. Det finns studier om kommunikation i butiker och om hur man ska använda butiksinredning för att förbättra samtalet med de kunder som kommer in.

Exponeringsställ med god effekt

När man ställer fram produktställ så är det viktigt att förstå hur saker som produktplacering kan påverka kundernas beslut. Det är till exempel så att alltför många olika typer av produkter på ett exponeringsställ kan leda till förvirring och att kunden till sist går vidare. Man har också sett att rörliga medier kan göra butikshyllor mer tilltalande och det här är ju något som man även kan använda sig av för ställ. När något rör på sig så fångar det uppmärksamheten och det leder kunden till stället med produkterna som man vill sälja mer av.

Man kan också använda sig av ljussättning för att få en positiv känsla omkring en viss butiksdisplay. Här är det viktigt att man jobbar på rätt sätt för starka ljus kan få precis motsatt effekt.

Det finns alltså en hel del att lära omkring kommunikation med exponeringsställ och den som driver en butik bör ta sig tid till att lära sig mer om detta. Det kan nämligen vara så att rätt placering och rätt typ av butiksinredning leder till att man säljer mer.

15 aug 2016